14 April 2010

Röttersaker

I en av många betraktad som den finaste Saluhallen i Stockholm, låg det länge en bricklunchrestaurang av många inte alls betraktad som en bricklunchrestaurang. I synnerhet inte av Verkställande Direktör på stället. Där jobbade och slet jag 1994-95. Fortfarande ung och oförstörd.

Lunch ingick, så 30 minuters rast ägnade man åt oxjärpar med lingon eller spättarullader i hummersås. Åtminstone de första 2 månaderna. Sen åt man hellre knäckemackor och grönsaker när man slog sig ner vid personalbordet. Nu platsade inte rårivna morötter bredvid skaldjurssalladen vi serverade så jag tog med min egen råkost. Det måste VD tagit som en personlig skymf för han blängde på min tallrik och konstaterade förolämpat att "du äter ju ändå bara rötter till lunch". Ja tack, hemskt gärna. Fortfarande faktiskt.

Senaste tiden har jag ätit rå kålrot som om det inte fanns någon morgondag. Och jag kan inte haft många sådana huvuden i grönsakslådan sen jag flyttade hit för inte EN enda gång har jag stompat rotmos. Förrän i helgen. Fläsklägg och oxtunga i all ära men jag har hittat rotmosets absolut bästa sällskap: engelsk Pork Sausages. Ni som ätit klassisk engelsk korv och rotmos (nödvändigtvis inte tillsammans) - tillstå jag har något tipsa britterna om här.

No comments: